24-6-2016:
Wie niet weg is
verborgen achter veren
van verlangen
de vrijheid te bevliegen
om vorm te geven
aan idee en visioen
aan schouwen en scheppen
in de vlucht gevonden
wil worden gezien,
,
“Daar ben je”: Een bescheiden kunstbeleving in een poëziebundel. 35 kunstwerken, 35 gedichten. Te bestellen via Jongboek of zoals hieronder te lezen…
Gewoon eens wat achtergrond van mijn eerste dichtbundel “Daar ben je“…
Kunst heeft mij altijd geboeid. En dat terwijl mijn vrouw en ik geen trouwe museum- of expositiebezoekers zijn. Er is wel een hoop wil aanwezig 🙂 . Via een Twitteraccount (@Kunstvandedag) ontving ik bijna iedere dag een afbeelding van een kunstwerk – uit alle delen van de wereld, uit alle tijden en uit alle technieken… Ik ontmoette ook op deze wijze heel veel kunst. Veel van deze werken bewogen iets in mij – brachten woorden naar boven, kortom: ik schreef er gedichten bij.
In de kunst vond ik iets van de kunstenaar – zijn of haar beleving, interpretatie, van de werkelijkheid en het werk vond weerklank in mij. Zoals kunst altijd meervoudige interactie is. In mijn gedichten poog ik die weerklank te vangen en wel zodanig dat een lezer ook weer zijn eigen beelden vormt… We komen steeds weer onszelf tegen. Verstopt in de kunst, verstopt in de poëzie, verstopt in onszelf. Wij denken onszelf.
Ik schrijf in het openingsgedicht:
Ik heb me verhuld
achter mijn schepsels
tussen de regels zie je
fragmenten van mij
Zoals in het intermenselijke geldt ‘luister mij tevoorschijn’ , geldt in poëzie en literatuur ‘lees mij tevoorschijn’…. Het lezen (en de kunstbeleving) is daarmee een vorm van ontmoeten. Mijn poëzie kent ook een hoopvol realistische instelling en verwondering over het onuitsprekelijke waar wij deel van uitmaken. Ook de ontmoeting met dat onbekende sijpelt tussen de regels.
De dichtbundel heb ik “Daar ben je” genoemd, omdat er steeds ontdekking is. Poëzie is interactie. De lezer leest de dichter open. En herkent flarden van zichzelf.
De bundel is te bestellen bij Jongboek, te verkrijgen bij de Goudse boekhandels Verkaaik , Smit , The Readshop Goverwelle en -uiteraard- ook bij mij.
,,
==00==
,
,
,
,
,
18-4-2016: Uit inspiratie op een werk van de Goudse Sonja Hopmans “Binnen zonder kloppen”, dat ik zag op de Open Atelier route Gouda…
Onuitgenodigd
.
(1)
Onuitgenodigd
brak jij mijn cirkel
en vloeide binnen
langzame scherven
-tijd toont de wond
je verliet
deed mijn licht uit
sloot voor altijd
de poort. Verlaten
deed je me nooit
.
Ik heb geen eelt
onder mijn huid. Ik
schroom voort
.
(2)
Nu, later en naakt
beloop ik mijn bedding
vind ik splinters
verleden in mij
scherf voor scherf
raap ik ze op
ontworstel ik leegte
en tergend traag
vergeef ik mij vrij,
,
,
,
,
,
11-3-2016 Onvermoed
Bij een schilderij van Tine Mersman.
De dingen zijn ouder dan ons
we houden op
en onophoudelijk houden we
een omlijsting vast:
een frame met
podium, gordijnen, lichten, coulissen
krakende planken, stille hoekjes
kleedkamers, spotlight, presentatoren
microfoons, spiegels
winners, losers en scripts
.
We worden geboren
met een voice of kids
en kroelen, kruipen,
lopen, rennen
wandelen, schuiven
schuivelen, leggen ons neer
op het toneel
dat onbewogen stilstaat
.
Steeds is er
iemand anders
die vergeet
-alleen statistieken
herinneren
.
Na onze handen andere handen
na onze adem andere adem
sterven blijft jong
met steeds weer andere lijken
mode blijft jong
met steeds weer andere lijven
glimlach van tijdelijkheid
knipoog van vergaan
en we dragen verdragen
het frame van bestaan
.
De dingen zijn ouder dan ons
we gaan en komen nergens aan
en overal zijn wij even,
,
,
,
24-11-2015: Het blijft spannend met @Kunstvandedag! Zij toverde nu een werk van Gerhard Richter “Wald” (2005) op mijn scherm. Een werk dat ik graag wil delen.
Met gedicht uiteraard 🙂
Te dicht en te dichtbij
te staande stammen slaande takken
te ver te vaag het licht
te struikelen over struikgewas
en duister wordt
mijn blinde zicht
.
Te volgen
wie je volgt
te verdwalen in ‘t idee
in het woud van tussen
bomen waarheid
te dicht
en te ver heen
.
Te mensenmassa verticalen
zeeën varens
een woud geworstel
om centimeters grond
te dicht en te dichtbij
en toch
takken broos als water
groeien
uit jouw mond,
,
,
10-11-2015: Mijn eigen interpretatie van een werk van Mieke de Haan, zie haar artistieke blog.
Zoveel perspectief
.
en hij ontdeed zich van zijn schoenen
bij de struik met onverterende tongen
begreep er niets van, dan enkel
het oneindig buitengewone
.
woorden poogde hij te geven
maar
door welk raam hij ook keek
.
zijn tong werd zwaar
slechts zwijgen kon hij
zoveel perspectief
was hem te veel,
,
,
3-11-2015
Een Facebook uitdaging van Willemien van Gurp, om meer kunst op FB te krijgen. Ik “likete” en kreeg Pierre Alechinsky toegewezen. Een Belgisch hedendaags kunstschilder en grafisch kunstenaar van nu 88 jaar. Ik kende hem niet.
Maar wat ik uiteindelijk van hem zag, boeide me. En boeide me met woorden.
Hier het schilderij “Les Hautes Herbes” (even op klikken voor het goede beeld) en mijn gedicht….
Het hoge gras
schrijft zijn zinnen dag en nacht
zwijgt ons bestaan naar boven
tussen zijn sprieten zijn wij
zijn aarde
wortelt hij ons in langgerekte schaduwen
aaneengeregen leestekens
zijn wij
.
Het hoge gras omarmt
leegte en volte
stilte en grijsvertelde verhalen
de wind spreekt en luistert
en wij
ademen mee
in lijnen van geelgroen palet
bewegen we sterven we
behoren we samen
sereen,
,
,
14-10-2015
Er komt weer een schilderij boven drijven. Maar nu bij een verhaal van Sophie van Steenderen over Dolly Parton (om in de sfeer te blijven -of komen- heb ik haar en Kenny Rogers even toegevoegd hieronder)
and so I’ll go, but yet I know
that I’ll think of you each step of my way
Ik mijmerde over het ooit op afstand geraken van je geliefde. Ik heb weinig ervaring, maar ik zag de oevers van een rivier uit elkaar gaan lopen, met toch een sluimerend gevoel. Vanaf de bron… En het landschap zag ik als blokken (als in het schilderij van Mercedes Choufoer)..
Een stroom te ver
.
In de glinsters van mijn tranen
schijnen splinters onafwendbaar
licht en bezwaard
verleggen we onze wegen
wijken wij als oevers waartussen
enkel herinnering stroomt
.
Onze kleuren
mengden moeizaam
op ’t strak gespannen doek
we wonnen land,
maar eilanden
werden we weer
Nu, op een ander palet
striemt het om te weten:
de einder is ons
niet eender meer
.
Toch,
het samen slaan van golven
de bron van ons stromen
was omarmende warmte
die kolkend onze kou
omhulde met dromen
wij
.
Jij
blijft altijd passeren
in penselen kleuren
in schilderachtige baren
als een oever
-mij
een stroom te ver,
,
,
,
9-9-2015
Bij zoveel zelfgekozen afscheid van het leven dat ik tegen kom. Ik schrijf als één van velen. Veel woorddruppels op een gloeiende plaat die onze tijd van leven is.
(bij het suprematistisch schilderij “Zwart vierkant op witte ondergrond ” van Malevitsj, 1915)
Wie herkent het zwart
dat volledig aanwezig
volmaakt afwezig is
wie herkent de krapte
van kleurloosheid van
een opgepropt bestaan
.
vluchteling
uit zelf en angst
wie heet jou welkom
vergeet jou of
zet je achter cirkels
van prikkeldraad
.
Er mist
op de negende september
een morgen
zwijgend echoot
een afscheid in alleenheid
een verscholen hemel?
,
,